Oldalmenü
Szavazás
Melyik a kedvenc autó gyártód?
Amerika
Európa
Japán
Korea
KGST

 Rally - Wartburg 353 Rally



 

Az eisenachi autógyár megalakulásától egészen a legutolsó, négyütemű motorral szerelt típus gyártásának leállításáig rendelkezett versenycsapattal. Kezdetben a „púpos”, azaz a 311-es (900 ccm) és a 312-es (991 ccm) sorozattal futottak, amivel a legnagyobb sikert az 1960-as Rajd Polskin érte el az Otto-Hans páros, harmadik helyen értek célba.

A 353-as széria 1966-ban jelent meg, és természetesen a versenypályákon is átvette előde szerepét. 1000 köbcentiméteres 50 lóerős szériamotorját teljesen átalakították, hogy az a ralizáshoz kissé túlsúlyos karosszériát fürgén tudja mozgatni. A Wartburg motorokban eredetileg két felömlőcsatorna volt, az egyik legfőbb módosítás, hogy a sportcélokra szánt verziókban három ilyet alakítottak ki. Emellett a sűrítést 11:1-re növelték, megváltoztatták a vezérlést, lekönnyítették a dugattyúkat, három darab sportcélokra gyártott porlasztót és módosított kipufogórendszert szereltek rá, amivel 7000-es percenkénti fordulatszámon 90 lóerő leadására volt képes.

 

1977-ben egy 1120 (kódjel: 353 W), 1978-ban pedig egy 1150 köbcentis változatot (353 WR) homologizált a gyár a gruppe 2-es szabályok szerint, utóbbi már 110 lóerős teljesítmény tudott. Az A csoportos változatok 1983-ban kapták meg a rajtengedélyt, érdekesség, hogy ekkor a Wartburg egy 992 (353 W 000) és egy 1150 köbcentis verziót (353 W 460) is homologizált. A gyár az utolsó modelljét, az 1,3-as, négyütemű változatot 1990. nyarától indította versenyeken.

 

A gyári csapat autóival Horst Niebergall, Egon Culmbacher, Peter Hommel, Dieter Heimbürger, Klaus Dieter Krügel és Jens Voigt a nemzetközi versenyek mellett a Monte-Carloi, a görög, a finn és a brit világbajnoki futamokon vettek részt évről évre. A kocsi képességeinek megfelelően az abszolút helyezésekbe természetesen nem tudtak beleszólni, de megbízhatóságukkal nagy elismerésre tettek szert. A legnagyobb sikerüket is ennek köszönhették, a Culmbacher - Ernst kettős az 1973-as világbajnokság lengyel állomásán, a Rajd Polskin a sok kiesés miatt a szenzációs második helyen ért célba.

 

A Wartburg 353 WR műszaki adatai:

Homologizáció: 1978.07.01. (1692)

Elrendezés: elöl hosszában elhelyezett motor

Hajtás: elsőkerékhajtás, 5 fokozatú sebességváltó

Fék: elöl, hátul dobfék

 

Motor:

Soros, 3 hengeres, vízhűtéses, kétütemű motor

Hengerűrtartalom: 1147 ccm

Teljesítmény: 110 LE

 

Kis hazánkban többek között Kardos Lajos, Keszler Mátyás, Kővári György, Leitold Károly (a lenti képen) hajtotta éveken keresztül a kelet-német háromhengereseket.

 

Kardos Lajos a ’70-es évek végén készített magának egy pálya-Wartburgot is, aminek 1000 köbcentis motorját a fentieknek megfelelően saját kezűleg épített meg. A három darab Dellorto motorkerékpár porlasztóval ellátott 90 lovas motor és a Good Year pályagumik segítségével a gép az igencsak elismerésre méltó 10 másodpercen belüli 100-as gyorsulásra volt képes. A mindössze 670 kilogramm súlyú leültetett autóval hegyiversenyeken vett részt a karosszéria-lakatos mester.



Forrás: www.
rallyfanatic.hu

Diavetítő

Kapcsolat:         

   Webcím:            www.keletiblokk.mlap.hu
Szerkesztő:      Dezső József (Jocivan)
Email.:                dezsojoci@freemail.hu