Oldalmenü
Szavazás
Melyik a kedvenc autó gyártód?
Amerika
Európa
Japán
Korea
KGST
 Claas Dominator 80 arató-cséplő gép
                                                                                                    

  Sokak szerint a Claas kombájnok alapjait Magyarországon ez a kombájn tette le. Valóban ez volt az első típus, mely nagy számban elterjedt a gazdaságokban. A legelső példány 1970-ben érkezett meg a Bábolnai ÁG-ba, mely akkor még fülke nélkül, hatsoros kukoricaadapterrel dolgozott a kipróbálás során. A gép sorozatgyártása 1971-ben indult meg, ezt követően megindult a már vezetőfülkével is rendelkező kombájnok nagy számban történő behozatala.  A kombájn hagyományos felépítésű, öt szalmarázó ládás kivitelben készült. Gabonavágó szerkezete 4,5 méter szélességű, kukorica betakarításához négysoros kukoricaadapter használtak hozzá. A gép erőforrása egy 120 LE-s dízelmotor. 
 
 
                          Claas Dominator 100 arató-cséplő gép
                                                                                                            

  A Claas Dominator 100 típusú kombájn 1972-ben jelent meg hazánkban, mely a korábbi 80-as típus továbbfejlesztett, nagyobb teljesítményű változata, búzában 9 kg/s körüli áteresztőképességgel bír. Elődjéhez képest jobb munkaminőséggel és üzembiztossággal, nagyobb magtartállyal rendelkezett. Megváltozott az ürítőcső felfüggesztése, valamint a csiga meghajtása is. Növekedett a magtartály térfogata, valamint a szalmarázó felület. A kombájnra gyorskapcsolással 3,9; 4,5; 5,1; 5,7; és 6,6 méter szélességű vágóasztalok csatlakoztathatók, hazánkban az 5,1 méteres változatot alkalmazták. Kukorica betakarításához hatsoros adapter állt rendelkezésre. A kombájn erőforrása 1975-ig 170 LE-s Mercedes OM típusú hathengeres dízelmotor volt, 1975-től pedig egy szintén hathengeres, de már hazai gyártású 180 LE-s RÁBA-M.A.N. D-2156 HM6 motor volt.  A vezetőfülke 1975-től szintén hazai gyártmány lett, a Mezőgép Kecskemét által. 
 
 
                          Claas Dominator 105 arató-cséplő gép
                                                                                                            

  A kombájn a Dominator 100-as típus továbbfejlesztett, növelt áteresztőképességű változata. A vágószerkezet gyorskapcsolóval csatlakozik a ferdefelhoróhoz. A vágóasztal hosszirányban terepkopírozós, keresztirányban merev építésű. A vágóasztalok 3,9; 4,5; 5,1; 5,7; és 6,6 szélesek lehetnek. Magyarországon az 5,1 méteres asztalokat használják. A gép cséplőszerkezete előverő nélküli, az anyag a ferdefelhordóról közvetlenül a cséplődob és kosár közé kerül. A cséplődob fordulatszáma és a cséplőrés mérete a fülkéből állítható. A gép hat szalmarázó ládával rendelkezik, és négy lépcsős kivitelezésű. A törekrosta és annak toldata zsalus rendszerű. A szemrosta általában síkrosta, a betakarítandó mag méretének megfelelő furattal. A tisztítóműhöz a levegőt mechanikus állítású variátorral hajtott radiállapátos szelelő szállítja. A kitisztított termény gyűjtésére 5500 liter térfogatú tartály szolgál. A vezetőfülke zárt, hűthető és fűthető. A gép motorja 180 lóerős dízelmotor.
 
 
                          Claas Dominator 106 arató-cséplő gép
                                                                                                         

  A Claas Dominator 106 az akkor (1979) ismert legnagyobb áteresztőképességű kombájnok kategóriájába tartozott. A géphez négyféle gabonavágó asztal - 3,9 m, 4,5 m, 5,1 m és 5,7 m -  csatlakoztatható, amelyek mindegyike terepkopírozós rendszerű, mind hossz-, mind keresztirányban. A vágóasztal és a motolla emelése/süllyesztése hidraulikus úton történik. Újdonság a dobfordulatszám változtatására beépített nyomatékérzékelős variátor. A fordulatszám állítása a vezetőfülkéből történik. Megváltozott 105-ös típushoz képest a dob- és kosárállítási mód. Az új, központi kosárállító a kosár mellső és hátsó részének együttes állítását és azok külön-külön mozgatását egyaránt lehetővé teszi. A cséplőszerkezet előverő nélküli. A nagyfelületű rosta és a szelelő ventillátor biztosítja az anyag jó hatásfokú tisztítását. A magtartály 6,5 m3 űrtartalmú. A hidraulikusan ki- és behajtható ürítőcsiga bármilyen állásban hajtható.
 
 
Claas Dominator 108 SL

 A Claas Dominator 108 SL az 1985-ben megjelent 8-as sorozatú Claas Dominator kombájn család legnagyobb tagja, a 106-os típus továbbfejlesztett változata. Hazánkba a bemutatást követõen hamar megérkezett mint a "4000-dik Magyarországnak újonnan átadott Claas kombájn". Az IKR hozta be először a gépet, majd késõbb más Termelési Rendszerekkel karöltve megkezdődött nagy darabszámú forgalmazása is. A fejlesztők a 106-oshoz képest 36 helyen végeztek átalakításokat. Módosították a vágóasztalt az egyenletes terménytovábbítás érdekében. Módosúlt a kaszahajtás, és a motollaújjak beállítása. A legszembetûnõbb változás a vadonatúj vezetõfülke, amely továbbra is magyar gyártmányú volt. Teljesen körbeüvegezett tartó oszlopok nélküli kivitel. Egy multikarba foglalták össze a korbábbi hidraulika karok funkcióit. A menetinformátor, és a teljesen új nagyméretű jelzõ monitor is újdonság volt.
 Műszaki adatok Archív fotók Prospektus Mezőgépteszt  Digitális fotók  Videó
 
    Claas Dominator 98 SL Maxi és 108 Sl Maxi arató-cséplő gépek
                          
                                                                                 

 A gépeket 1989-ben mutatták be a nagyközönségnek Magyarországon, behozataluk is csak röviddel ez előtt történt meg az IKR Bábolna jóvoltából. A Maxi sorozat, a korábbi 98 sl és 108 sl típusok növelt teljesítményű, továbbfejlesztett változatai. Ennél a Maxi típusoknál került bevezetésre a Claasnál az új teljesen automatikusan talajkopírozó AUTO-CONTOUR rendszer. 1000 Literrel megnövelték a magtartály térfogatot. A 98 sl Maxi típusnak jóval növelték a motorteljesítményét az alapváltozathoz képest, és megnagyobították az üzemanyagtankot is 100 literrel. Bevezetésre került a 4-trac system, amely segítségével hidrosztatikus hátsókerékhajtást is szereltek fel kívánságra a kombájnra. A MULTICROP cséplőkosár is beépítésre került később, amivel nagyon leegyszerűsödött a cséplőkosár átszerelése. Az Autopilot kormányautomatika is az újdonságok közé tartozott.

Forrás: www.mezogeparchivum.hu

Diavetítő

Kapcsolat:         

   Webcím:            www.keletiblokk.mlap.hu
Szerkesztő:      Dezső József (Jocivan)
Email.:                dezsojoci@freemail.hu