Oldalmenü
Szavazás
Melyik a kedvenc autó gyártód?
Amerika
Európa
Japán
Korea
KGST

Az MZ gyár története


A Zschopau mellett található MZ gyár 1904-ig textilüzem volt, ekkor vette át a vezetését Jörgen Skafte Rasmussen és gőzkazán szerelvényeket kezdett el gyártani. Az első világháború során átálltak a gőzgépek gyártására (DKW = Dampf-Kraft-Wagen - gőzhajtású gép), több-kevesebb üzleti sikerrel. Ekkor csatlakozott a gyárhoz Hugo Ruppe, kinek tanácsára kétütemű gyerekmotorokat kezdtek el tervezni (DKW = Des Knaben Wunsch - a fiúk kívánsága), majd 1919-től segédmotorok hajtására is alkalmassá tették hajtóműveiket.

A kelet-német kereskedelem egyeduralkodóvá tette a DKW-t a piacon, melynek hatására 1928-ra a világ legnagyobb motorkerékpár gyára lett. 1933-ban a világgazdasági válság után a DKW beleolvadt az Auto Union vállalatba, melyet ezentúl a következő gyárak alkottak: DKW, Audi, Horch és Wanderer. Még 1932-ben elbocsájtották Rasmussen-t. A második világháború során a kis zschopau-i gyár motorkerékpárokat és stabil motorokat szállított a hadsereg számára. Németország veresége után a szovjetek lefoglaltak és elszállítottak minden gépet és felszerelést, az Auto Union feloszlott.

A gyárat sikerült megmenti a felrobbantás elől Rauch főmérnök és Selbmann szászországi ipari miniszter közbenjárására, 1950-ben pedig újra elindulhatott a gyártás. El is kezdték az IFA DKW RT 125 összeszerelését, mely akkoriban igen modern motornak számított első és hátsó teleszkóp rugózásával. Sajnos az összes alkatrész beszállító a nyugati országrészre költözött át, így nagyon nehézkes volt beszerezni pl. a gumiabroncsokat, dugattyúkat, csapágyakat, láncokat - ennek következtében az első három motor kardánhajtással készült el (BK 350). Az üzem belföldre és külföldi exportra egyaránt gyártott motorjainak száma egyre nőtt, 1955-re elérte az évi 30.000-et. A gyár 1956-ban vette fel az MZ nevet (Motorradwerk Zschopau) és a lengővillát kerékkel formázó logót, az IFA hivatalos márkája lett.

Walter Kaaden és Daniel Zimmermann mérnökök segítségével a gyorsasági és enduró világbajnokságokon látványos eredményeket értek el az MZ versenyzői, egyeduralkodók voltak legmodernebb technikájukkal. 1963-tól a zschopauiak öt éven át sorozatban győzedelmeskedtek és 1969-ben a nemzetközi hatnapos versenyen ismét világbajnokságot nyertek. Az RT 125-öt felváltotta az ES 125-150 típus, időközben megjelent az ES 175 és 250. A suhl-i Simson gyár is átállt a 250-es motorok gyártására ezért növelni kellett a termelést, illetve tervbe vették Wankel típusú motorok gyártását Wartburg és Trabant gyártmányú gépkocsikba - ezzel egyidőben a motorkerékpár-gyártás teljes leállítását fontolgatták. Kihozták az ES 300-as oldalkocsis típust, melyet már elasztikus motorfelfüggesztéssel láttak el a vibrációk legyőzése végett.

1967-ben a lipcsei kiállításon megjelentek az ES 175/2 és 250/2 típusok, melyeket a „Trophy” kiegészítő névvel láttak el a hatnapos versenyeken elért eredmények nyomán. Ezek a gépek újabb fejlődést jelentettek elődeikhez képest, menettulajdonságaik és komfortjuk kiemelkedően jó volt. 1969-ben dobták piacra a kissé módosított ES 125/1 és 150/1 illetve ETS 250 Trophy Sport nevű motorjaikat, ez utóbbi nagy meglepetést okozott sportos megjelenésével és első teleszkóp villájával, az első lengővilla korszerűtlenné vált. A termelés elérte az évi 80.000-et és elkészült az egy-milliomodik MZ motorkerékpár is.

1970-ben újabb összevonásokra került sor, a pénzhiány miatt az MZ helyzete rosszabbra fordult, a prototípusok fejlesztése lelassult. A motorsportban az MZ vezető pozíciójából is visszaesett és a 60-as évek sikereit soha többet nem tudták újra megismételni. Kiadták az ETS 125/150 típusokat, melyek a nagy 250-es mintájára elöl teleszkópvillával kerültek eladásra. A következő fejlesztés a TS volt, mely új, alsó összekötés nélküli hídvázat kapott, azonban az elektromos indítómotorral felszerelt új blokkot nem építették be, maradt a régi ETS blokk. 1976-ban kiadták a TS 250/1-et, 5 fokozatú váltóval és módosított első résszel. A bevételekből azonban a gyár sajnos nem sokat látott, beruházások híján elkezdődött a gyár leépülése.

A 80-as években új konstrukció váltotta fel az addigi technikát, tárcsafékkel, különválasztott kenéssel, 12V-os generátorral és új hídvázzal: előbb az ETZ 250, majd 1985-ben az elavult TS 125/150-es széria helyett a régen várt ETZ 125/150. A minőségük azonban nem érte el az elődét, munkaerő és anyaghiány lépett fel, az új gyártóüzem befejezésére esélyt sem láttak már a 80-as évek vége előtt. 1988-ban került forgalomba az ETZ 251, mely a kisebb 150-es műszaki megoldásait alkalmazta. Nagyobb motort és erősített vázat kapott mely fordulékonyabbá tette, kinézete azonban már nem követte a nyugati motorok színvonalát emiatt nem is vették komolyan. 1989-ben elkészült az ETZ OR (Off-Road) változata, mellyel az enduró irányvonalat próbálták erősíteni, kiadásra már sosem került. Sorozatgyártásba került az ETZ 301, mely a 251-es nagyobb köbcentijű változata volt.

1989-ben négyütemű 500cm3-es Rotax motort építettek be az MZ futóműjébe, a kétütemű motor a kipufogógáz emissziós korlátozások miatt kezdett a háttérbe szorulni. Az MZ 500 R csekély darabszámban ugyan még kiadásra került, de az 1989-es tüntetések és határnyitás után a belföldi piac összeomlott, nyugati autómárkák özönlöttek be a keleti országrészbe. A régi bevált motormárkák nem voltak érdekesek többé, a már megrendelt motorokat sem vették át – többnyire pénzhiány miatt. Az exportlehetőségek is megszűntek létezni, az MZ versenyképtelenné vált.

A konkurens motorkerékpár gyártók sorra keresték fel az MZ-t a kooperáció vagy átvétel reményében, de a tárgyalások eredményre nem vezettek. 1991-ben bezárták az üzemek egy részét (oldalkocsi gyár stb.) és felszámolási eljárást indítottak a cég ellen. 1992-ben az MZ jogutódja a MuZ (Motorrad- und Zweiradwerk GmbH) lépett színre, az év végére elkészültek a Skorpion modell prototípusai. 1993-ban a gyártóüzem átköltözött Hohndorf-ba, a Skorpion 660-as Yamaha motorral került gyártásba.

A régi gyártósorok mindegyikét Törökországba szállították az ottani importőrhöz, 1993-ban ismét elkezdték gyártani a 251-es és 301-es típusokat. 1995-ben az MZ-B Vertriebs GmbH kezdte el importálni a török MZ-ket, mely azonnal vitát váltott ki a német MuZ és a török MZ gyár között. 1997 után a Kanuni GmbH vette át az MZ-B-től az importőri jogokat. 1998-ban a MuZ lemondott az MZ betűk használatáról és áttértek a Kanuni logóra, majd a török import végleg megszűnt. Időközben a MuZ vállalatot felvásárolta a malajziai Hong-Leong konszern, a jelentős tőkeemelés hatására 2000 után újabb és újabb modellek jelentek meg a kínálatban: RT 125, Baghira, Mastiff és az 1000 SF.

Végleg bezár az MZ motorgyár - (2008. június eleje)

A Német Demokratikus Köztársaság összeomlása után 18 évvel végleg bezárhat az 1922-ben alapított MZ motorgyár – adta hírül vasárnap egy német rádióállomás.

A '70-es, '80-as években Magyarországon is nagy népszerűségnek örvendő MZ-t (Motorrad aus Zschopau – magyarul Motorkerékpárok Zschopauból) már többször temették. Legutóbb 1996-ban egy malajziai konszern mentette meg az első világháború után, Zschopauban alapított motorkerékpár üzemet.

A szászországi gazdasági minisztérium a rádió vasárnapi jelentése szerint mindent elkövet, hogy a Hong Leong maláj nagyvállalat megmásítsa döntését, és mégse kerüljön lakat 2008 decemberében a nagy múltú járműgyár kapujára. A távol-keleti konszern az egykori keletnémet típus veszteséges termelése miatt akar távozni Szászországból: a tőkekivonás és az üzembezárás miatt 40 ember munkahelye került veszélybe a súlyos foglalkoztatási nehézségekkel küzdő német régióban.
 

MZ típusok

  
Az MZ motorok már 1956 óta róják az utakat, a kelet-német gyár 1991-es bezárásáig rengeteg sikert arattak mind a közutakon és a versenyeken. Ez a rövid típusösszefoglaló ezt az időszakot mutatja be.
  
bk350
MZ BK 350 (kéthengeres bokszer)

Gyártási év: 1956-1958
Hengerűrtartalom: 343cm3
Teljesítmény: 15 vagy 17 LE
Max. sebebesség: 120 ill. 115 km/h
Súly: 154 kg
rt125/1
IFA RT 125/1

Gyártási év: 1954-1956
Hengerűrtartalom: 123 cm3
Teljesítmény: 5 LE 5200-as fordulaton
Max. sebebesség: 80 km/h
Súly: 85 kg
rt
MZ RT 125/2

Gyártási év: 1956-1959
Hengerűrtartalom: 123 cm3
Teljesítmény: 6 LE 5200-as fordulaton
Max. sebebesség: 80 km/h
Súly: 90 kg
rt125/3
MZ RT 125/3

Gyártási év: 1959-1962
Hengerűrtartalom: 123 cm3
Teljesítmény: 6,5 LE 5200-as fordulaton
Max. sebebesség: 85 km/h
Súly: 109 kg
es175 és 250
MZ ES 175

Gyártási év: 1957-1962
Hengerűrtartalom: 172cm3
Teljesítmény: 10 LE
Max. sebebesség: 95 km/h
Súly: 146 kg
es175
MZ ES 175/1

Gyártási év: 1962-1967
Hengerűrtartalom: 172cm3
Teljesítmény: 12 LE
Max. sebebesség: 100 km/h
Súly: 149 kg
es250 Doppelport
 MZ ES 250 Doppelport (dupla kipufogó)

Gyártási év: 1956-1957
Hengerűrtartalom: 243cm3
Teljesítmény: 12,5 LE 5000-es fordulaton
Max. sebebesség: 95 km/h
Súly: 180 kg
es175 és 250
MZ ES 250

Gyártási év: 1957-1962
Hengerűrtartalom: 243cm3
Teljesítmény: 14,25 LE 5100-es fordulaton
Max. sebebesség: 105 km/h
Súly: 162 kg
es
MZ ES 250 /1

Gyártási év: 1962-1967
Hengerűrtartalom: 243cm3
Teljesítmény: 16 LE
Max. sebebesség: 115 km/h
Súly: 153 kg
es250/2
MZ ES 250/2

Gyártási év: 1967 - 1973
Hengerűrtartalom: 243 cm3
Teljesítmény: 19 LE 5200-as fordulaton
Max. sebebesség: 125 km/h
Súly: 152 kg
es
MZ ES 300

Gyártási év: 1963 - 1965
Hengerűrtartalom: 243 cm3
Teljesítmény: 19 LE 5200-as fordulaton
Max. sebebesség: 125 km/h
Súly: 152 kg
es125
MZ ES 125

Gyártási év: 1962 - 1969
Hengerűrtartalom: 123 cm3
Teljesítmény: 8,5 LE 5800-es fordulaton
Max. sebebesség: 90 km/h
Súly: 105 kg
es
MZ ES 125/1

Gyártási év: 1969 - 1978
Hengerűrtartalom: 123 cm3
Teljesítmény: 10 LE 5000-es fordulaton
Max. sebebesség: 100 km/h
Súly: 105 kg
es125

MZ ES 150

Gyártási év: 1962 - 1969
Hengerűrtartalom: 143 cm3
Teljesítmény: 10 LE 5000-es fordulaton
Max. sebebesség: 95 km/h
Súly: 115 kg

es
MZ ES 150/1

Gyártási év: 1969 - 1978
Hengerűrtartalom: 143 cm3
Teljesítmény: 11.5 LE 5000-es fordulaton
Max. sebebesség: 105 km/h
Súly: 115 kg
ets
MZ ETS 125

Gyártási év: 1969 - 1973
Hengerűrtartalom: 123cm3
Teljesítmény: 10 LE
Max. sebebesség: 100 km/h
Súly:  117 kg
ets
MZ ETS 150

Gyártási év: 1969 - 1973
Hengerűrtartalom: 143cm3
Teljesítmény: 11,5 LE
Max. sebebesség: 105 km/h
Súly: 117 kg
ets
MZ ETS 250 Trophy Sport

Gyártási év: 1969 - 1973
Hengerűrtartalom: 243 cm3
Teljesítmény: 21 LE 5500-as fordulaton
Max. sebebesség: 129 km/h
Súly: 151 kg
ts
MZ TS 125

Gyártási év: 1973 - 1985
Hengerűrtartalom: 123 cm3
Teljesítmény: 10 LE 6100-as fordulaton
Max. sebebesség: 100 km/h
Súly: 114 kg
ts
MZ TS 150

Gyártási év: 1973 - 1985
Hengerűrtartalom: 143 cm3
Teljesítmény: 11.5 LE 6100-as fordulaton
Max. sebebesség: 105 km/h
Súly: 114 kg
TS 250 Standard
MZ TS 250

Gyártási év: 1973 - 1976
Hengerűrtartalom: 243 cm3
Teljesítmény: 19 LE 5200-as fordulaton
Max. sebebesség: 125 km/h
Súly: 144 kg
ts
MZ TS 250/1

Gyártási év: 1976 - 1981
Hengerűrtartalom: 243 cm3
Teljesítmény: 19 LE 5200-as fordulaton
Max. sebebesség: 125 km/h
Súly: 144 kg
etz
MZ ETZ 125

Gyártási év: 1984 - 1990
Hengerűrtartalom: 123 cm3
Teljesítmény: 10.5 LE 6000-as fordulaton
Max. sebebesség: 100 km/h
Súly: 108 kg
etz

MZ ETZ 150

Gyártási év: 1984 - 1990
Hengerűrtartalom: 143 cm3
Teljesítmény: 12.5 LE 6000-as fordulaton
Max. sebebesség: 105 km/h
Súly: 108 kg

etz

MZ ETZ 250

Gyártási év: 1981 - 1989
Hengerűrtartalom: 243 cm3
Teljesítmény: 21 LE 5500-as fordulaton
Max. sebebesség: 130 km/h
Súly: 135 kg

etz251

MZ ETZ 251

Gyártási év: 1988-1991
Hengerűrtartalom: 243 cm3
Teljesítmény: 21 LE 5500-as fordulaton
Max. sebebesség: 130 km/h
Súly: 145.5 kg

etz301

MZ ETZ 301

Gyártási év: 1990
Hengerűrtartalom: 291 cm3
Teljesítmény: 23 LE 5500-as fordulaton
Max. sebebesség: 135 km/h
Súly: 153 kg

  
Speciális típusok (sport, rendőrségi, katonai)
es
MZ ES 150 G

Gyártási év: -
Hengerűrtartalom: 143cm3
Teljesítmény: -
Max. sebebesség: -
Súly: -
ets
MZ ES 250 G

Gyártási év: -
Hengerűrtartalom: 243cm3
Teljesítmény: -
Max. sebebesség: -
Súly: -
ets
MZ ETS 300 G

Gyártási év: 1970
Hengerűrtartalom: 291cm3
Teljesítmény: -
Max. sebebesség: -
Súly: -
ets
MZ ETS 400

Gyártási év: 1971
Hengerűrtartalom: 391cm3
Teljesítmény: 40 LE
Max. sebebesség: -
Súly: -
ge
MZ GE 250

Gyártási év: 1968
Hengerűrtartalom: 243cm3
Teljesítmény: -
Max. sebebesség: -
Súly: -
rz
MZ RZ 250

Gyártási év: -
Hengerűrtartalom: 249cm3
Teljesítmény: 58 LE
Max. sebebesség: 235 km/h
Súly: 125 kg
re
MZ RE 125

Gyártási év: 1965
Hengerűrtartalom: 124 cm3
Teljesítmény: 25 LE
Max. sebebesség: 210 km/h
Súly: 91 kg
eskort
MZ ESKORT 250

Gyártási év: 1973
Hengerűrtartalom: 250cm3
Teljesítmény: 19 LE
Max. sebebesség: 120 km/h
Súly: 160 kg
  
MZ ES 250/2 A
 
  
Es 250 a
 
MZ TS 250 A
    
ts 250 a
  
    
MZ ETZ 250 VolksPolizei
  
etz250 polizei
  
 
MZ ETZ 250 A
 
etz250 a
  
 

Forrás: www.mzclubhungary.com
 

Diavetítő

Kapcsolat:         

   Webcím:            www.keletiblokk.mlap.hu
Szerkesztő:      Dezső József (Jocivan)
Email.:                dezsojoci@freemail.hu