Oldalmenü
Szavazás
Melyik a kedvenc autó gyártód?
Amerika
Európa
Japán
Korea
KGST

A szó eredete 

A magyar ?láda? szóval való hasonlóság véletlen. Lada a szláv mitológiában az ifjúság és a szépség istennője.

Története 

VAZ 2103 és VAZ 2101

1966-ban állapodott meg a Fiat egy Szovjetunióban épülő autógyárról a szovjet autóipari miniszterrel. Az üzem 1970-ben indult be.
Az első VAZ 2101 és a kombi VAZ 2102 típusoknak az 1967-es év autója; a Fiat 124 volt az alapja.
1972-ben jött ki új modell a VAZ 2103; azaz az ezerötös. Ekkor már 320 ezer autó készült el; a későbbi évekre pedig 660 ezer darab a tervezett mennyiség.
1973-ban az üzem területe eléri a 2 millió négyzetmétert és 70 ezer munkást foglalkoztat.
1978-ban készült el az első terepjáró, a Niva.
1980-ban jött ki az első ?kocka-Lada? a 2105.
1981-ben készült a második ikerlámpás az egyhatos 2106 1983-ben jött ki a szerelőszalagról a második kocka, a VAZ-2107 1984-ben jelent meg (először Szputnyik néven) az elsőkerék-hajtású Samara.
1994-ben jelent meg az új Niva a 2123-as.
1996-ben jelent meg az új típuscsalád a 2110-es.
2000-ben elkészült a Lada történetének első 16 szelepes motorja, illetve megjelent a 2111-es kombi illetve a 2112-es ferdehátú.
2004-ben indult a Kalina gyártása(VAZ-1118, kombi 1117, csapotthátú 1119).
2007-ben pedig a Priora (VAZ-2170).

Főbb műszaki jellemzők [szerkesztés]

Az 1970-ben megjelenő 2101 (Zsiguli), bár a Fiat 124-en alapult, mégsem egyezett meg vele teljesen. Az autó felépítése hasonló volt ugyan, de pár helyen fejlesztettek, néhol pedig egyszerűbb megoldásokat alkalmaztak. A motor például fejlettebb volt, mint az olasz változaté. A 73*71,5 mm-es furat-löket arány 76*66 mm-re változott, tehát a motor pörgősebb, rövidebb löketű lett. A Fiat nyomórudas vezérlését a Zsigulinál felülfekvő vezérműtengely váltotta. A karburátor vízszintes áramlású Solexről függőleges szovjet gyártmányúra módosult. A motor egyébként szintén Fiat-tervezésű volt, egy terepjáróba szerették volna beépíteni, de végül az olasz gyár soha nem használta. A 230 W-os egyenáramú dinamó helyére erősebb váltóáramú generátort szereltek, ami a feszültségszabályozó cseréjét is maga után vonta. Az önindító is erősebb lett, hogy nagy hidegben is beinduljon az autó. A fékrendszer egy- helyett kétkörös lett, így meghibásodás esetén is maradt egy használható fékkör. Hátul a tárcsafékeket dobfékek váltották, ezek azonban elég erősnek bizonyultak és nem voltak annyira érzékenyek a sárra, koszra. A bowdenes működtetésű tengelykapcsoló hidraulikus lett, a padlólemez is módosult és az egész autó magasabb lett, hogy rosszabb utakon is lehessen vele közlekedni. Látványos külső módosításként csak a lökhárítók cseréjét és a 125-ösről átvett süllyesztett kilincseket említhetjük (furcsamód az eredeti 124-es kilincsei a Fiat 125-ön alapuló Polski Fiat 125p első szériáin jelentek meg). A gyár nagyszerűen használta az építőszekrény-elvet a típuscsalád kiépítésénél: kétféle löketű főtengely (66 mm, 80 mm) és kétféle furatú hengerblokk (76 mm, 79 mm) felhasználásával négyféle, 1200, 1300, 1500 és 1600 köbcentiméteres blokkot tudtak építeni. Az ezekhez tartozó karosszériák is csereszabatos elemekből álltak, így a motorokat szabadon be tudták építeni bármelyik kasztniba (ennek főképp a kombiknál volt jelentősége, mert azokból csak kétféle karosszéria létezett). A főbb megoldások a hátsókerekes Zsigulik/Ladák gyártása során végig megmaradtak, lényeges újítás csak a 2103-ason bevezetett vákuumos fékszervó, előgyújtás-szabályzó és önbeálló hátsó fék, a kockák (2105-2104-2107) új karosszériája (csak az ablakvonal alatt) és halogén fényszórói, valamint új, mikrokapcsolós tartalékrendszerrel szerelt "Ózon" karburátora és a 2105 korszerűsített, fogasszíjas vezérlésű motorblokkja volt. Ez utóbbi egyébként több helyen is módosult a régiekhez képest: a dugattyútetőbe bemarásokat, "zsebeket" készítettek, hogy akkor se érjenek bele a szelepek, ha elszakad a vezérműszíj és nyitva maradnak. Az olajszivattyú és az olajszűrő helye megváltozott, de a kenés nem lett kielégítő, a szelepfedél pedig öntött alumíniumból készült, de a régi préselt lemezzel ellentétben hajlamos volt a repedésre. Ez a motorváltozat volt túlzottan sikeres, így a Nyugaton Lada Nova néven forgalmazott 2105-ösökbe a fogasszíjas 1300-as blokk helyett inkább a régi vezérműláncos 1200-ast szerelték.

1977-ben jelent meg a Niva. Ez a terepjáró újdonságnak számított nem csak a Szovjetunióban a világon is, mivel azelőtt nem gyártottak sorozatban önhordó karosszériával terepjárót. A konstrukció nagyon sikeres és népszerű lett. Nemzetközi versenyeken is szép eredményeket értek el vele. Motorját a Lada 2106-ostól örökölte. Az 1600 (79mm x 80mm) ccm-es változaton kívül készült 1500 (76mm x 80 mm) és 1300 (79mm x 66mm) ccm-es is. Később 1993-ban modernizálták a típust ekkor a beltéren és a karosszérián is változtattak egy kicsit (az utóbbinak főleg a hátulján), azonban a legnagyobb változás a motortérben volt: a motor térfogata 1700 (82mm x 80mm) ccm-re nőtt és elektronikus befecskendezőt kapott - kezdetben központit, később hengerenkéntit. (Ekkor egyébként a 2104, 2105, 2106, 21061 és 2107-es modell is megkapta a hengerenkénti befecskendező rendszert.)

1980-ban mutatták be az első Wankel motorral szerelt 2101-es Ladát. Típusjele 21018-as lett. A motorja egy egy tárcsás 654 ccm-es wankel motor ami 70 lóerőt és 95 Nm-t teljesített. A motor hamar elhasználódása miatt nem sok készült belőle. De a fejlesztés nem állt le. 1982-ben megjelent a továbbfejlesztett változat, a már 2 tárcsás motor 1308 ccm-es volt, teljesítménye 120 Le és 160 Nm. Először a 21019-es kódjelű autóba szerelték be. A gyorsulása 10s volt és 180km/h-ás végsebességet ért el. Ezeket az autókat főleg rendőrségi használatra szánták.

A 2 tárcsás motorok újabb, 2. generációja már a kocka Ladákba (Vaz 21059, Vaz 21079) került. Ezekben az autókban már 140 lóerőt és 186 Nm-t teljesített és az élettartam is jelentősen nőtt az egytárcsás 20ezer km-e helyett már 120-150ezer km.

1984-ben jelent meg a Samara (belső piacon Szputnyik). Ez már merőben új (szovjet) konstrukció volt. Össze sem lehet hasonlítani a korábbi modellekkel. A Szamarákat már egy teljesen új fejlesztésű 8 szelepes OHC motorral szerelték fel mely elöl keresztben helyeztek el és az első kerekeket hajtotta. Elöl McPherson míg hátul csatolt lengőkaros felfüggesztést alkalmaztak. Az autóról nem mondható el, hogy a hátsókerekesekhez hasonlóan egyetlen típus másolata lenne: a forma a '80-as évek eleji japán autókra hasonlít, míg az elrendezés a VW-re emlékeztet (főképp a vezérműtengely végére épített gyújtáselosztó, a kilincsek működése és a hátramenet kapcsolása a váltóban). A 3 ajtós (VAZ 2108) után jelent meg az 5 ajtós (VAZ 2109), majd később, a ráncfelvarrással (hosszú motorháztető, más fomájú hűtőrács) a 4 ajtós (VAZ 21099) szedán változat is. A motorválaszték kezdetben három karburátoros benzinmotor volt: 1100 ccm-es (76mm x 60,6mm), 1300 ccm-es (76mm x 71mm) és egy 1500 ccm-es (82mm x 71mm). A későbbiekben a 3ajós változatba már 1580 (82mm x 74,8mm) ccm-es motort is szereltek, majd egy idő után a karburátorokat hengerenkénti befecskendező rendszerrel váltották fel. 2002-ben még egy ráncfelvarráson esett át a Szamara típuscsalád. (Vaz 2113: 3a., Vaz 2114: 5a. Vaz 2115: 4a. és a wankel verzió a 2115-91)

A wankel projekt is folyt közben és a Samarák is megkapta az immáron már 3. generációs 2 tárcsás 1308 ccm-es motort. (Vaz 2108-91, Vaz 2109-91, Vaz 21099-91) A motorok ugyanazt a teljesítményt nyújtották mint a kocka ladákban csak a fogyasztásukat sikerült mérsékelni. (90km/h: 7liter/100km és 120km/h: 10liter/100km) A nyugati piacra szállított modelleknél elektromos befecskendezővel szerelt modelleket is szállítottak kis mennyiségben. Ezek már 180 Lóerőt teljesítettek, és 200km/h fölé segítették az autót.

1994-ben mutatták be először a Lada 2123-as Nivát. Ez a Niva család modernizációja volt. Ezt a projektet a General Motors pénzelte (-li). ebben az autóban jelent meg a 2000 ccm-es (86mm x 84mm) Lada motor, de szerelték az 1700 és az 1800 ccm-es benzinesen kívül 1800 ccm-es Opel ECOTEC motorral is, Dieselből pedig az 1800 ccm-es Lada turbót kapta meg.

1995-ben megjelent az 5 ajtós, 2131 gyári kódú változat, melyben már 1800 (82mm x 84mm) ccm-s motor is volt. Az autók kaphatók voltak Diesel motorral is 1452 (76mm x 80mm), 1524 (76mm x 84mm), 1774 (82mm x 84mm) ccm-es Lada (szivó és turbó verzióban is) és Peugeot 1905 (83mm x 88mm) ccm-es motorral is. (melyből szintén volt szívó és turbó verzió is)

1996-ban jelent meg a Lada 2110-es típuscsalád. A Szovjetunió összeomlása és a gazdasági válság miatt sokat késett a modell gyártásának kezdete. Főbb elemei megegyeztek a Samara modellével. Kisebb nagyobb fejlesztéseket azért elkövettek az orosz mérnökök, és természetesen a karosszéria teljesen átalakult. Megjelent a 16 szelepes DOHC hengerfejjel szerelt 1500 ccm-es motor. Az évek során kibővült a motorválaszték is 1600 (82mm x 75,6mm) és 1800 (82.5mm x 84mm) ccm-es 8 és 16 szelepes motorokkal. A fékek is javultak a szamarához képest, kezdetben 13"-os hűtött tárcsákat kapott (elöl), majd ezt felváltották a 14"-os hűtött tárcsák. (elöl) Az autósportba való törekvések miatt szükség lett a versenyautóhomologizációhoz egy különleges 2110-es modellre, ekkor született meg a Lada 21106 GTI. A GTI egy merőben más autó mint egy "sima" 2110-es. Egy OPEL C20XE kódjelő 2000 ccm-es (86mm x 86mm) motor dolgozik benne ami 150 lóerőt és 200 Nm teljesít. Megkapta az opel 5 fokozatú váltóját is. A kipufogórendszer megváltozott. A felfüggesztés keményebb lett, a nyomtávolságok megnőttek, a fékek nagyobbak lettek. A külső agresszívabb ruhát kapott, a belsőbe pedig sportülések és sportkormány került. A modellcsalád további tagjai a 2111 kombi, a 2112-es 5ajtós és a 21128-as 3ajtós coupe változat. A kombiból 2 fajta összkerékhajtású változat is van. Egy magasabb hasmagasságú változat, és egy alacsony 4x4-es GTI, mely szintén az Opel 2000 ccm-es motorját kapta meg.

A 2110-es is megkapta a wankel motort a Samarától. A típuskód: Vaz 2110-91.

2004-ben jelent meg a Kalina típuscsalád. Ez a 2110-es családnál egy kategóriával kisebb autó. (amit az autó kódjának első karaktere is jelez) A gyártást először a 1118-as Kalinával sedánnal kezdték meg, majd a 1119-es 5 ajtóssal, és végül a 1117-es kombival, melynek összkerékhajtású változata is van. Az autó motorválasztéka 1400 (76,5mm x 75,6mm), 1600 (82mm x 75,6mm), 1700 (80mm x 84mm), 1800 (82,5mm x 84mm) ccm-es 8 és 16 szelepes benzines és egy 1400 ccm-es Diesel motor. A 4x4-es kombit 1800 (82.5mm x 84mm) ccm-es motorral is lehet kapni.

2007-ben kezdték gyártani a 2110-es felújított, modernizált változatát a 2170-es Priorát. Környezetbarátabb lett a motor, így megfelel a legszigorúbb európai szabályoknak is. A külső és a belső is megújult. A Priora már 4 csillagos eredményt ért el a törésteszteken. Az autóhoz az utas- és vezető oldali légzsák alapfelszereltségben jár. Ezenkívül az utasokat védi az elektromos biztonsági övfeszítő vagy például az oldalütközésvédelem is.

2007-ben mutatták be a gyári Kalina 1119 GTI-t. A motorja a szériában is szolgáló 1600ccm-es DOHC motor de itt 125 lóerőt és 150 Nm-t teljesít. A futóművet itt is keményítették, és hátul is tárcsaféket kapott. A karosszéria kicsit agresszívabb lett, belül pedig megkapta az elmaradhatatlan sportüléseket és sportkormányt.

Egy agresszívebb GTI változat is készül az orosz TorgMas tuningcég által is. Ők a 1118 és 1119-est is átalakítják. Kívül-belül nagyon agresszív dizájnal látják el, és a motor tuningolásban sincs megkötve a vásárló keze, az alábbi 4 motor 8 és 16 szelepes változatát kérheti a vásárló:

1580ccm (82mm x 74,8mm), 1610ccm (82,5mm x 75,6mm), 1710ccm (82,5mm x 80mm), 1773ccm (84mm x 80mm)

A TorgMas-nál már 6 sebességes váltóval is rendelhető az autó és természetesen előre-hátra nagyobb tárcsafékkel, keményített ültetett futóművel, stb.

Sport [szerkesztés]

Gyári versenyautó, versenyprogram nagyon sokáig nem volt, a KGST-n belül különböző műhelyekben, magánkezdeményezésben épültek ilyenek. Ezek közül a legjelentősebbek a csehszlovák Metalex műhely autói voltak, melyek teljesítményben a későbbi gyári VFTS-ekkel is felvették a versenyt. A Ladákat ralira és pálya- illetve hegyiversenyzésre használták, majd a Niva megjelenése után a terepraliban is megjelentek. A '80-as évek elején gyári csapat indult a Párizs-Dakar ralin, legjobb eredményük egy 2. hely volt Jacky Ickx Mercedese mögött. Később egy importőr erősen átalakított Niva-karosszériába Porsche-motorokat szerelve alkotta meg a második generációs terepversenyautókat, amelyek azonban nem lettek annyira sikeresek, mint elődeik.

Magyarországon a Lada VFTS verziója gyakorlatilag minden rali-, ill. pályaversenyen indult és ért el sikereket.

A Vilnius Fabrik Tuning Sport nevű üzemben folyt a típus fejlesztése, Sztatisz Brundza mérnök-versenyző vezetésével.

Itt készítették fel a szocialista autókat a versenyzők számára. Mivel a Szovjetunióban az autóversenyzés a honvédelmi sportok közé tartozott, igen sok rubelt költhettek fejlesztésre. Ennek eredményeként a VFTS típusjelzéssel futó versenyautó 1600 köbcentis, két duplatorkú Weber karburátorral ellátott, 160 lóerős motorjával és szögletes sárvédő-szélesítéseivel a legjobb szocialista versenyautóvá vált, és azonnal a nézők kedvence lett.

A homológ VFTS a teljesség igénye nélkül ezeknek a kritériumoknak felel meg:

-alumínium karosszériaelemek, polikarbonát, később plexi üvegekkel, bukókerettel ellátva

-motorja 2106 motorkódú: 80 mm-es furat és 80 mm-es lökethossz; 316/304 fokos vezérműtengely; a forgórészek könnyített, grammolt, polírozott kidolgozása; 40/36mm-re felbővített hengerfejcsatornák jellemzik

-erőátvitel: kuplungja úgynevezett "csörgős" kuplung, ez egyenesfogazású ötsebességes váltóban folytatódik, majd a gyári felépítésű kardántengelyen át a lamellás önzárú differenciálművön át hajtja a hátsó kerekeket

-fék: széria fékrendszer dolgozik az autón, hátul dobfékkel, elől kisméretű, nem hűtött tárcsákkal

A kész autó 950 kg súlyú; 150-160 lóerős beállítástól függően; motorja 3500-8000-es fordulatszámon dolgozik; végsebessége differenciálmű és váltóáttételtől függően 150-200 km/h közötti.

A 80-as évek elején a rali világbajnokság B csoportját betiltották a halálesetek és a túlzott teljesítményőrület miatt, ezzel egyidőben Magyarországon is betiltották a VFTS-eket, nemrég azonban a H csoportban ismét engedélyezték a részvételüket. Ezek az autók nagyrészt magyar alkatrészekből épülnek fel, hazánkban szinte mindent gyártanak a VFTS-ekhez, immár az egykori gyári orosz technológiánál magasabb precizitással.

A Lada jelene és jövője a sportban [szerkesztés]

Több autó homologizációját is kezdeményezte az orosz autógyár. Legelőször a 2112-es autó Super 1600-as és Super 2000-es kategóriába, de idén bemutatták a Kalina Cross és RallyCross után a Kalina 1119 Super 1600-ast is. A gyár szeretne több nemzetközi versenyen is autót indítani mint például a FIA WTCC-ben vagy a Párizs-Dakar Rallyn. 2008-ban a Russian Bears Motorsport két darab Lada 21106-ossal nevezett a Túraautó világbajnokságba. Az egyik pilótájuk Jaap van Lagen a másik pedig Viktor Sapovalov. Az autóban az utcai GTI ben is megtalálható 2000 (86mm x 86mm) ccm-es Opel szívómotor van ami 275 lőerőt és 265 Nm-t teljesít. De például külön oroszországi bajnokságot is létrehoztak a Revolution II. névre keresztelt autókkal.

A Lada Magyarországon a rendszerváltás után [szerkesztés]

A kilencvenes évek közepéig továbbra is piacvezető márka volt Magyarországon. Az eladások jelentős hányadát tették ki a meglehetősen elavult, korszerűtlen 2105/2107 típusok, és a Samara. Ezt követően drámaian visszaestek az eladások. Ennek számos gazdasági, politikai, és egyéb oka van. 1999-ben nagy reményekkel kezdődött a 2110-es sorozat forgalmazása, ám a magas ár, és a minőségi problémák miatt csupán néhány száz darab talált gazdára. Ennek következtében továbbra is a Niva maradt a legnépszerűbb típus térségünkben, amelynek fejlesztett változata 1993-ban jelent meg, 1.7-es, befecskendezős motorral, kissé átszabott karosszériával. A jó terepjáró képességű, megbízható, egyszerűen javítható autókból a rendvédelmi szervek is komolyabb mennyiséget vásároltak. 2006 novemberében került a magyarországi kínálatba a 1118 (Kalina). Ez utóbbi 1.6 literes, 8 szelepes motorral érhető el 2007-ben. 2008 decemberében pedig megvásárolhatóvá vált a Kalina többi tipusa is, mint a Kombi (1117) és az 5 ajtós változat (1119) is. Mindegyik modell kapható az Euro 4-es 1.4-es 16 szelepes erőforrással. A Kalinák mellett megkezdődött a Priora sedán (2170) és az 5 ajtós változat (2172) eladása is melyekben 1.6-os benzinmotor található.

A Lada jövője [szerkesztés]

A Lada gyár 2008 és 2010 között a teljes modelpalettáját modernizálná szeretné. A 2006-ban és 2007-ben bemutatott modellekkel (Priora, Priora hatchback, Priora SportCoupe, C, Project-C, Oka 1211, Kalina 1119 GTI, Kalina 1117 4x4) egy új korszakot szeretnének elkezdeni. Természetesen ehhez segítségre is számít a folyamatos pénzhiányokkal küzdő AVTOVAZ, ezért a Fiat a Chevrolet, Renault gyárral is folynak tárgyalások, és a különbőző cégekkel, mint például a Magna-Stayerel. És 2007 decemberében végre megkötötték egymással a megállapodást a francia Renault és az orosz Avtovaz cégcsoportok. A franciák megvásárolták az Avtovaz cégcsoport 25%-kát a gyárból.Ezzel remélhetőleg egy új korszak fog kezdődni a modern orosz autógyártásban.

Forrás:wikipédia

Diavetítő

Kapcsolat:         

   Webcím:            www.keletiblokk.mlap.hu
Szerkesztő:      Dezső József (Jocivan)
Email.:                dezsojoci@freemail.hu